Gajda Péter rovata: Az állami iskolákról
Ma még nem tudjuk egészen pontosan mi lesz a kerületi iskolák sorsa. Az biztos, hogy bármiképpen is változik az önkormányzati és a közoktatási törvény ezt a tanévet még nem érintheti jelentősen. Azt azonban tudjuk, hogy milyen tervekkel készül a kormány és azt is, hogy valamikor az ősz végén elfogadják majd ezeket a sarkalatos jogszabályokat.
Addig csak töprenghetünk azon, hogy mi lesz a sorsa a kispesti iskoláknak a várható változás után, abban az esetben, ha valóban önkormányzati fenntartásból államiba kerül az alap- és középfokú oktatás. Mit is jelent ez a kispestiek számára? Sokan nem tudják, hogy az önkormányzatok, így a kispesti is forrásainak nagy részét majdnem több mint a felét az oktatási ágazatra költi. Az iskola,-óvodaépületek fenntartására, a pedagógusok fizetésére, egyéb eszközbeszerzésekre. Ez Kispesten majd 6 milliárd forintot jelent. Ennek a hatmilliárdnak kevesebb mint a felét fizeti az állam oktatási normatíva formájában a többit a kerület saját bevételeiből teszi hozzá annak érdekében, hogy működjön a rendszer. Akinek van iskolás, óvodáskorú gyereke tudja, hogy ez a pénz szűkös lehetőségeket biztosít. Arra elegendő, hogy szinten tartsuk, működtessük az intézményeket, kifizessük a béreket, fejlesztésre már kevés. Ahhoz további források is kellenek. Mi lesz ha az állam működteti majd iskoláinkat? Egyrészt nyilván valahonnan a központból döntik el, hogy egy iskolára szükség van-e vagy sem, kell-e oda több pedagógus, indítható-e plusz osztály, költenek-e a tanárok plusz juttatásaira, vehetnek-e új eszközt a szertárba. Ha már most sem elegendő az állami finanszírozás az iskolák működtetéséhez (hiszen a költségek több mint a felét az önkormányzat állja) miből lesz pénz erre akkor ha a központ tartja fenn az oktatási intézményeket? A lehetőségek adottak: az állam vagy elveszi az önkormányzatoktól azt a pénzt is, amit eddig azok saját forrásból hozzátettek, vagy iskolákat zár be és pedagógusokat küld el, vagy jelentősen több pénzt pumpál a közoktatásba. Nem kell nagy fantázia hozzá, hogy a jelen gazdasági körülmények között melyik megoldás jön majd szóba. Ez pedig itt, helyben, Kispesten is azt jelenti majd, hogy kevesebb iskola lesz, kevesebb pedagógussal, nagyobb osztálylétszámokkal, még kevésbé színvonalas oktatási rendszerrel. Az épületek állagának helyzetéről már nem is beszélve.
Nem akarok igazságtalan lenni a törvénytervezet megálmodóival, nem csak hátránya van az állam által központilag irányított és finanszírozott alapfokú oktatásnak. Pusztán gazdaságossági szempontból is látható, hogy racionálisabban lehet kezelni az ágazatot és sokat lehet spórolni ezen a területen. A vidéki kistelepüléseknek pedig esélyt adhat a magasabb színvonalú stabil oktatásra. Csak tudjuk, hogy ennek mi lesz az ára.
Még több írás: www.gajdapeter.hu