
Barikád az Üllői úton
1956 októberében és novemberében a forradalom leverésére küldött szovjet csapatok egyik legfontosabb felvonulási útvonala Kispesten keresztül vezetett. A forradalom és szabadságharc tizenhárom napja alatt több alkalommal is megjelentek a kerületben a szovjet harckocsik, amelyeket a helyi forradalmárok több kevesebb sikerrel igyekeztek feltartóztatni.
Az ellenállás egyik legfontosabb pontja a lajosmizsei vasút sorompójánál emelt barikád volt. A Vöröshadsereg útját (ma Ülői út) keresztben elzáró torlasz a 4-es úton a belváros felé igyekvő szovjet erőket volt hivatott feltartóztatni. Az építését október 24-én, a hajnali órákba kezdték a közeli Vörös Csillag Traktorgyár és a Kistex gyár munkásai. A felborított vasúti kocsikból, rönkfából és szénből álló barikád ekkor még szabadon hagyta villamospályát és csak az úttestet zárta el.
A barikád felépülte után nem kellett sokáig várni a szovjetek megjelenésére sem. Délelőtt egy harckocsioszlop állt meg a torlasz lőrinci oldalán, a szovjet parancsnok azonban nem vállalkozott az erőszakos áttörésre. Az egyik tank ugyan megpróbálta megkerülni a barikádot a szabadon hagyott villamospálya felől, de akkor a felkelők egy vagonnal ezt a rést is lezárták. Pár óra elteltével az oroszok végül feladták és elvonultak.
A vasúti átkelő fegyveres védelmének a megszervezése október 25-én történt meg, ekkortól 15-30 puskával felfegyverzett felkelő védte a barikádot. Innentől kezdve már előfordultak szórványos tűzpárbajok is. A szovjet tankok végül 26-án lövegeik segítségével áttörték a védelmet, a felkelők azonban a tankok távozása után kijavították a károkat és ismét elfoglalták védelmi állásaikat. Október 29-én azt követően, hogy Nagy Imre bejelentette a szovjet csapatok kivonását, egy magyar tiszt parancsára végül elbontották az útakadályokat.
A november 4-i szovjet támadás váratlanul érte a forradalmárokat, ezért nem volt idő a barikád újraépítésére, így a szovjet tankok jelentősebb akadályoztatás nélkül csörtethettek át Kispesten a belváros felé.