
Történelmi jelentőségű repülés Kispesten
1928 egy kora őszi napján sokan sereglettek Kispest határára, ahol egy furcsa, csővázakból és két óriási lapátkerékből álló szerkezet összeszerelését szemlélték a kíváncsiskodók. A gépet a feltaláló, Asbóth Oszkár felügyelete mellett szerelték össze, majd kisvártatva beindították. Először a motor kezdett hangosan berregni, majd a lapátkerekek is forogni kezdtek és lassan elemelkedett a földről a világ első helikoptere.
Az AH-1 elnevezésű helikopter első repülését tíz évnyi kísérletezés előzte meg. Ez volt az első olyan motoros szerkezet, amely képes volt helyből merőlegesen a levegőbe emelkedni.
A Kispest határában Hosszú István pilóta által végrehajtott kísérleti repülés során a 120 lóerős 9 hengeres motor körülbelül 1 percre 1.5 méter magasra emelte fel a helikoptert. A teszt során a gép erősen rázkódott és lomhán reagált a kormánymozdulatokra, ezért Asbóth a konstrukció további tökéletesítése mellett döntött, így született meg az AH-2 és az AH-3.
Bár az első Kispesten végrehajtott kísérlet vitathatatlanul jelentős mérföldkő volt a repülés történetében, Magyarországon nem keltett különösebb érdeklődést, ezért Asbóth külföldön, Angliában, Németországban és Franciaországban folytatta munkáját.