Váltson autóról katamaránra, utazzon a Dunán!
Menetrendszerű, dunai katamarán-járatokkal csökkentené felére a fővárosba való eljutás idejét Leányfalu polgármestere. Nyíri Csaba ötletét tucatnyi önkormányzat és Tarlós István is támogatja. Uniós támogatásra pályáznának, s ha sikerül, a ciklus végére hazai gyártású katamaránok szelnék a vizet Budapest érintésével Leányfalu és Százhalombatta között.
Újraélesztené a Dunakanyar kishajó-közlekedését - és fellendítené a magyar hajó-gyártást - Leányfalu polgármestere, aki önkormányzatok és a főváros összefogásával 2014-re megvalósíthatónak látja, hogy a Sydney-i öbölhöz hasonlóan menetrendszerű dunai katamarán-járatok közlekedjenek Budapest érintésével Leányfalu és Százhalombatta között. Az ötletnek turisztikai és nosz-talgikus indíttatása mellett praktikus oka is. „Ha autóval kell eljutnom Budapestre, nem ritka, hogy másfél órát utazom” - mondta a fővárosi közgyűlés Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságának tagjaként is dolgozó Nyíri, aki szerint hajóval ez az idő
akár a felére csökkenhető.
A katamaránok ötletével - ausztráliai tapasztalatai alapján - Borz Miklós kereste meg a polgármestert, aki csaknem tucatnyi település polgármesterét megnyerte Váctól Százhalombattán és Tahitótfalun át Sződligetig, de támogatja a terveket Tarlós István főpolgármester és több fővárosi kerület is. A hajók előnye, hogy gyorsak, kis merülésűek - azaz a Kis-Duna ág sekély medréhez is jók - és olcsón fenntartható környezetbarát közleke-dési eszközök.
Nyíri szerint a járművek beszerzésére az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának több milliárdos városi- és elővárosi közlekedésfejlesztési keretéből lehetne pénz - akár 100 százalékos, vissza nem térítendő uniós támogatásként. A polgármester több szakemberrel egyeztetett és kapott szakmai segítséget Barsiné Pataky Etelkától, a Duna-stratégia kormánybiztosától is. Még augusztusban megérkezhet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogató levele, majd az érintett településeknek önkormányzati társulást kell alakítaniuk, hogy az előírt hatásvizsgálatok és megvalósíthatósági tanulmány elkészítése után pályázhassanak.
Ha megnyerik a támogatást, Nyergesújfaluban van egy hajógyár, mely le tudná gyártani a 100-120 személyes hajókat. Ezekből legalább hat kellene, hogy óránként és irányonként indulhasson egy a végállomások kikötőiből. Nyíri azt mondta - utalva a félreértésekre, melyek miatt nemrég a főpolgármester kijelentette, hogy Budapestnek nincs szándékában katamaránokat vásárolni -, nem a fővárosnak kellene állnia a hajóépítés költségét, azt a pályázati pénzből fzetnék, még akkor is, ha elképzelésük szerint a menet-rendszerű dunai járatokat a BKV üzemeltetné. A viteldíj nem kerülhetne többe, mint a Volánbusz-, HÉV-, vagy elővárosi vonatjegy.
A hajójáratot integrálni kellene a budapesti közlekedési rendszerbe, hogy a fővárosi szakaszokon kombinált bérletekkel is használni lehessen. Nyíri szerint a katamaránok sem mondhatnak le arról a támogatásról, melyet más tömegközlekedési ágazatnak is nyújt az állam a kedvező társadalmi mobilitás érdekében.