2024. június 14., péntek, Vazul

Váltson autóról katamaránra, utazzon a Dunán!

Budapest
2011. szeptember 23. péntek Írta: Nagy István

Menetrendszerű,  dunai  katamarán-járatokkal  csökkentené  felére  a  fővárosba való eljutás idejét Leányfalu polgármestere. Nyíri Csaba ötletét tucatnyi önkormányzat és Tarlós István is támogatja.  Uniós  támogatásra  pályáznának,  s ha sikerül, a ciklus végére hazai gyártású katamaránok  szelnék  a  vizet  Budapest érintésével  Leányfalu  és  Százhalombatta között.

Újraélesztené  a  Dunakanyar  kishajó-közlekedését  -  és  fellendítené  a  magyar  hajó-gyártást  - Leányfalu  polgármestere,  aki  önkormányzatok  és  a  főváros  összefogásával 2014-re  megvalósíthatónak  látja,  hogy  a Sydney-i öbölhöz hasonlóan menetrendszerű dunai  katamarán-járatok  közlekedjenek Budapest  érintésével Leányfalu  és Százhalombatta között. Az ötletnek  turisztikai és nosz-talgikus  indíttatása mellett praktikus oka  is. „Ha  autóval  kell  eljutnom Budapestre,  nem ritka, hogy másfél órát utazom”  - mondta  a fővárosi  közgyűlés Városfejlesztési  és Környezetvédelmi  Bizottságának  tagjaként  is dolgozó Nyíri,  aki  szerint hajóval  ez  az  idő
akár a felére csökkenhető.

A katamaránok ötletével - ausztráliai tapasztalatai  alapján  - Borz Miklós kereste meg  a polgármestert,  aki  csaknem  tucatnyi  település  polgármesterét  megnyerte  Váctól  Százhalombattán  és  Tahitótfalun  át  Sződligetig, de  támogatja a  terveket Tarlós  István  főpolgármester és több fővárosi kerület is. A hajók előnye, hogy gyorsak, kis merülésűek - azaz a Kis-Duna  ág  sekély medréhez  is  jók  -  és olcsón  fenntartható  környezetbarát  közleke-dési eszközök.

Nyíri szerint a  járművek beszerzésére az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának több milliárdos városi- és elővárosi közlekedésfejlesztési keretéből  lehetne pénz -  akár 100  százalékos, vissza nem  térítendő uniós  támogatásként.  A  polgármester  több szakemberrel  egyeztetett  és  kapott  szakmai segítséget Barsiné Pataky Etelkától, a Duna-stratégia kormánybiztosától  is. Még augusztusban  megérkezhet  a  Nemzeti  Fejlesztési Ügynökség támogató levele, majd az érintett településeknek  önkormányzati  társulást  kell alakítaniuk,  hogy  az  előírt  hatásvizsgálatok és megvalósíthatósági tanulmány elkészítése után pályázhassanak.

Ha megnyerik a támogatást, Nyergesújfaluban van  egy  hajógyár, mely  le  tudná  gyártani  a 100-120  személyes  hajókat.  Ezekből  legalább  hat  kellene,  hogy  óránként  és  irányonként  indulhasson  egy  a  végállomások kikötőiből. Nyíri azt mondta - utalva a félreértésekre, melyek miatt  nemrég  a  főpolgármester kijelentette, hogy Budapestnek nincs szándékában katamaránokat vásárolni -, nem a fővárosnak kellene állnia a hajóépítés költségét,  azt  a pályázati pénzből fzetnék, még akkor  is,  ha  elképzelésük  szerint  a  menet-rendszerű dunai  járatokat a BKV üzemeltetné. A  viteldíj  nem  kerülhetne  többe, mint  a Volánbusz-, HÉV-, vagy elővárosi vonatjegy.
A  hajójáratot  integrálni  kellene  a  budapesti közlekedési rendszerbe, hogy a fővárosi szakaszokon kombinált bérletekkel is használni lehessen.  Nyíri  szerint  a katamaránok  sem mondhatnak  le  arról  a  támogatásról, melyet más tömegközlekedési ágazatnak is nyújt az állam  a  kedvező  társadalmi mobilitás  érdekében.

 

© 2008-2024 Kerületi magazinlapok. Minden jog fenntartva.