2018. november 17., szombat, Hortenzia és Gergő

Májusi Gépmajális

Kispest
2015. máj. 05. kedd Írta: Csizmadia Viola

 

 

Immár hetedik alkalommal adott otthont a XVIII. kerületi volt Hofherr-villa, ma Új Tündérkert étterem parkja a Gépmajálismak. Az eseményt a 2009-ben alakult Hofherr-Dutra Emléktársaság szervezi, Kispest önkormányzata pedig minden évben támogatja a rendezvényt.

Kispest Önkormányzatának nevében Vinczek György alpolgármester köszöntötte a megjelenteket, és bemutatta az önkormányzat legújabb, a Simonyi utca–Üllői út sarkán felállított Helikockát népszerűsítő kiadványát. A térinstalláció kispesti utcaneveket dolgoz fel képzőművészeti eszközökkel, és köztük van a Hofherr Albert utca is.

Lévai István, a XVIII. kerület alpolgármestere úgy fogalmazott, hogy közös ügy a traktorgyár, hiszen sokan dolgoztak ott mindkét kerületből. Egyben megköszönte az emléktársaságnak a közös hagyomány ápolását.

Stieber József, a Hofherr-Dutra Emléktársaság tiszteletbeli elnöke a két kerület támogatását, valamint a gyűjtők aktivitását, önzetlen segítségét méltatta. A 115 éve alapított gyár alapítóit, a tervezőket és fejlesztőket a magyar ipartörténet halhatatlan alakjainak nevezte.

A köszöntések végeztével előbb Gajda Péter Kispest polgármestere és Vinczek György, majd Kucsák László XVIII. kerületi országgyűlési képviselő és Lévai István helyezték el a két kerület koszorúit Hofherr Mátyás emléktábláján. A polgármester és a honatya együtt nyújtott át okleveleket a rendezvény szervezőinek, majd Gajda és Lévai beindították két traktor motorját, és kezdetét vette a veterán traktorok és gépjárművek hagyományos felvonulása.

A mezőgazdasági gépgyárat 1900-ban alapította Hofherr Mátyás, majd fokozatosan átadta a vezetést öccsének, Albertnek. Az akkor még tízezer lakosú Kispest nagyközségnek óriási lökést adott a gyáralapítás, jelentős iparosítás kezdődött, a Hofherr-gyár mintájára új cégek, üzemek jöttek létre. Az 1920-as években már traktorokat gyártottak. A Hofherr-család számos közcélú felajánlást tett, például utakat építtetett, egészségügyi ellátást hozott létre, tanoncképzést vezetett be. A 2. világháború után, az 1848-as államosítást követően a Dutra traktorok gyártása kezdődött meg az 1951-ben Vörös Csillag Traktorgyárrá keresztelt üzemben. A gyár ipartörténeti szempontból is kiemelkedő jelentőségű termékeket állított elő és fellegvára volt a műszaki tudományoknak. 1973-ban született döntés arról, hogy az állami vállalatot a Rába Magyar Vagon és Gépgyárhoz csatolják. Az utolsó Dutra-traktorok gyártását 1975-ben fejezték be.

 

© 2008-2018 Kerületi magazinlapok. Minden jog fenntartva.